sâmbătă, 24 decembrie 2016

BÂRLADUL ÎN CONTEXTUL PRIMULUI RĂZBOI MONDIAL


 

 

 

            BÂRLADUL ÎN CONTEXTUL PRIMULUI RĂZBOI MONDIAL

 

 

“O luptă aprigă vă așteaptă. Cu bărbăție să îndurăm greutățile și cu ajutorul lui Dumnezeu biruința va fi a noastră. Arătați-vă deci demni de gloria străbună. De-a lungul veacurilor un neam întreg vă va binecuvânta și vă va slăvi”.

Ferdinand – rege al României

(fragment din ordinal de zi, 15 august, 1916)

 

 Marcel Proca

 

 

Din păcate în istoriografia română rolul militar și politic jucat de Bârlad în perioada grea a retragerii, ca urmare a înfrângerii suferite de armata română în campania din 1916, nu este tratat, fiind doar amintită (sau eludată în totalitate) temporara ședere aici a cuplului regal ori a Marelui Cartier General. Acest aspect poate fi sesizat cu ușurință, în lucrări mai vechi ori recent apărute, având ca temă participarea României la primul război mondial, precum: Virgiliu  Z. Teodorescu, Orașul Iași, capitală a României în anii 1916-1918, pe www.monumentul.ro[1]; Ion Mitican, Doi ani în refugiu la Iași, în “Ziarul Lumina”, 11 Decembrie 2007[2]; I. Scurtu, Viața cotidiană la Iași în anii 1916-1917, Editura  Banca Națională a României, București, 2011; Cristi Tănase, Refugiul regelui: România condusă de la Iași, în 7 est”, 13 decembrie 2015[3]; Orașul Iași - capitala rezistenței până la capăt (1916-1917), (coord. Ion Agrigoroaiei), Editura Junimea, Iași, 2016; Florin Cîntic, Iașul, capitală de război, în “Ziarul de Iași”, miercuri, 21. 12. 2016[4]; Dorin Stănescu, Iașul în Marele Război. Crăciunul Reginei Maria în refugiul de la Iași din decembrie 1916 – pe blogul “adevarul.ro”, 22 decembrie 2016[5].        

În timpul refugiului din Moldova, în decembrie 1916, Orfelinatul din Zorleni a fost transformat în spital, apoi în Cartier Regal, familia regală găsidu-și un adăpost temporar la conacul de pe moșia Slobozia-Zorleni. Pentru o scurtă perioadă de timp Bârladul a avut o importanță mai mare decât mărimea sa devenind centrul militar de comandă, al României ciuntite”. La Bârlad a funcționat, nu numai, Marele Cartier General al armatei române (25 noiembrie/6 decembrie 1916[6] - martie 1917[7]), ci și: Cartierul general al armatei a IV-a ruse, Comandamentul Armatei a-I-a române, spitale de campanie, școli militare de specialitate, diferite servicii și organisme, unități aflate în refacere etc.

Pe aici (implicit conacul de la Zorleni) s-au perindat numeroase personalități politice și militare românești (prim-ministrul Ion I. C. Brătianu, Carol - viitorul rege, Constantin Prezan[8], Dumitru Iliescu[9], Eremia Grigorescu, Theodor Râmniceanu[10], Constantin Cristescu[11], Ernest Ballif[12]), străine (Henri Mathias Berthelot[13], generalul Bellioc, colonelul Champin, V. V. Zaharov[14], Saskievici, J. Norton-Griffith[15]), atașați militari (englez C. Thomson[16], italian Luciano Ferigo[17], sârb) etc.

În perioada bârlădeană  regina vizitează depozitele militare de la gară[18] și în repetate rânduri Marele Cartier General. Neobosită s-a ocupat de organizarea spitalelor, mai întâi la București, Bârlad, apoi la Iași; a mers de multe ori în vizite la spitale, a vorbit cu sute, chiar mii de soldați răniți, pe care îi consolează, le oferă cadouri, un zâmbet și o fărâmă de speranță. Activitatea desfășurată ca  soră medicală i-a adus dragostea răniților și supranumele de „mama răniţilor”.[19]

 La 14/27 decembrie se deplasează spre Tutova și ne lasă o descriere a haosului ce domnea în zilele retragerii: Era pe drumurile acelea tot ce se poate imagina, convoaie rusești și românești, refugiați, trupe automobile, unii mergând într-o direcție, alții în cealaltă, iar noi nu puteam să urmăm o cale îngustă prin mijlocul lor, pe care dădeam în groapă după groapă – înaintam așa de încet, încât a trebuit să ne întoarcem înainte să ajungem la destinație. Pe marginea drumului zăceau cai morți sau pe moarte [....]”.[20]

Aspectul Bârladului în perioada primului război mondial a fost descris sugestiv și de către dr. Vasile Bianu, devenit datorită nevoilor frontului medic militar, având  rangul de colonel (r). În drum spre Iaşi, unde era concentrat, el a făcut şi un popas la Bârlad între 23 decembrie 1916 şi 5 ianuarie 1917 descriind atmosfera din oraş în lumini destul de sumbre: ,,Oraşul Bârlad ni s-a părut cu o înfăţişare greu de descris: lume multă de tot felul circula pe străzile-i pline de noroi. Pe lângă orăşeni, treceau în sus şi în jos soldaţii români şi soldaţii ruşi între care cazaci  călări cu suliţele lor înfiorătoare, toţi erau trişti, nicăieri nu vedeai feţe vesele şi grăbite să cum ar fi trebuit să fie în preajma Crăciunului”.[21]

Multe din diferitele instituţii militare şi-au mutat temporar ori definitiv sediul la Bârlad. La 27 septembrie 1916, Marele Cartier General a hotărât evacuarea Şcolii de Pilotaj de la Cotroceni la Tecuci, apoi Bârlad[22]. Regimentul de căi ferate după ofensiva în Transilvania se retrage, iniţial la Craiova, participând la pregătirea lucrărilor de minare a podurilor spre Calafat şi Piteşti, apoi este îndrumat spre Moldova şi se cartiruieşte la Bârlad; la fel și un batalion de pionieri. Şcoala specială de artilerie nu a mai funcţionat în timpul războiului. Cu toate acestea, pregătirea artileriştilor a continuat prin cursurile "Şcolilor de tragere ale artileriei" organizate la Bârlad începând cu 15 martie 1917. Au mai funcționat aici: un centru de meteorologie, o stație T. F. F., un atelier de reparații automobile al armatei[23], un depozit regional de muniții, o brigadă  specială a Direcției Poliției și Siguranței Generale etc.

Grădina Publică, ce depăşise simpla calitate de spaţiu vegetal şi de promenadă devenid ferment spiritual în anii de intensă activitate culturală bârlădeană de la începutul secolului al XIX-lea,  și-a menţinut acest statut şi în timpul războiului datorită numeroaselor personalităţi culturale bârlădene ori refugiate aici. Rolul cel mai important în acest sens l-a jucat Academia Bârlădeană ce l-a avut ca leader, în acele vremuri de restrişte pe  poetul Al. Vlahuţă.

Generalul Eremia Grigorescu, aflat la comanda Armatei a I-a având Cartierul general la Bârlad, făcea plimbări seara, aici, însoţit de scriitorul Radu Cozmin sau de alţii.[24] Loc de desfătare şi refugiu temporar a fost şi pentru marele muzician George Enescu, care îşi va exprima ulterior nostalgia faţă de acest oraş şi, mai ales, faţă de liniştea resimţită în grădina aşa de frumoasă în zilele înnegrite ale pribegiei din primul război mondial.[25] Tot în aceeaşi perioadă a refugiului moldav, după şedinţele de joia ale Academiei Bârlădene, din casa profesorului Eugen Bulbuc, datorită oboselii, marele poet local George Tutoveanu se grăbea să plece pentru continuarea discuţiilor în Grădina Publică, la “şedinţele de sub felinar”.[26]

Lipsurile, inerente, determinate de participarea României la război şi afluxul mare de refugiaţi a avut consecinţe negative şi asupra acestei oaze de linişte şi pace. Romulus Dianu îşi aduce aminte cu întristare că “lipsa de combustibil făcuse din garduri şi copacii grădinii publice un jaf licit”.  Indiferent de greutăţile resimţite,  “şedinţele de sub felinar” au continuat să se ţină, reunind tinere condeie în jurul personalităţii lui Vlahuţă, precum: George Tutoveanu, Tudor Pamfile, I. M. Raşcu, G. M. Vlădescu, Vasile Voiculescu[27]. Desigur sunt și alte nume de scriitori, ce au devenit ulterior celebri, sunt legate de urbea moldavă în perioada la care ne referim. Putem să îi amintim în acest sens pe: Mihail Sadoveanu, poeții Ion Barbu[28] și Alexei Mateevici[29]. Locotenetul M. Sadoveanu în scurtul episod bârlădean, fiind detașat în decembrie 1916 pe lângă Marele Cartier General, primește misiunea să editeze o gazetă cotidiană, care să fie trimisă soldaților pe front- în prima linie, dar adresată și populației din Moldova care îndura lipsurile și suferințele războiului[30].

Prin urmare, Bârladul, deși nu a avut poziția de prim rang a Iașului, merită totuși celebrat pentru amintirea rolului jucat în istoria națională, din decembrie 1916 până în martie 1917.



[1] www.monumentul.ro/pdfs/Virgiliu.Teodorescu%2010.pdf
[3] https://www.7est.ro/exclusiv-7est/reportaje/item/55757-refugiul-regelui-romania-condusa-de-la-iasi.html
[5]http://adevarul.ro/cultura/istorie/iasul-marele-razboi-craciunul-reginei-maria-refugiul-iasi-decembrie-1916-1_585ba0575ab6550cb8a98fa9/index.html
[6] Alexandru Averescu, Notițe zilnice din război: 1916-1918 (războiul nostru), vol. II, Editura Militară, 1992, p. 98.
[7] Busuioc Cătălin Gabriel, Henri Mathias Berthelot și Românii – Activitatea generalului și a Misiunii Militare Franceze în România (1916-1917), pe www.historia.ro.
[8] General, comandant al Grupului de Armate General Prezan" (noiembrie-decembrie 1916), şef al Marelui Cartier General ( decembrie 1916 - aprilie l918, noiembrie 1918 - aprilie 1920), mareșal al României (1930).
[9] General de brigadă, șef al Marelui Cartier General (25 octombrie-5 decembrie 1916).
[10] General, adjutant regal, comandant al Corpului grănicerilor (noiembrie 1913 - mai 1918).
[11] Constantin Christescu, general, sub-șef al Marelui Cartier General (decembrie 1916 - iulie 191).
[12] General român, administrator al Domeniilor coroanei. A fost aghiotantul Regelui Ferdinand și apoi, între anii 1916 - 1919, al Reginei Maria.
[13] Comandantul Misiunii Militare Franceze (din octombrie 1916 - 1918) și consilierul militar al regelui Ferdinand. Constantin Kiriţescu, Istoria războiului pentru întregirea României. 1916-1918, vol. II, Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti, 1989, p. 20.
[14] General rus, comandantul trupelor rusești pe frontul românesc (1916-1917).
[15] Sir John Norton-Grifiths, inginer, locotenent-colonel britanic, membru al Parlamentului. În 1916 este trimis în România cu misiunea de a distruge sondele de petrol de la Ploiești înainte de a încăpea pe mâinile germanilor. Echipele de specialiști erau coordonate de atașatul militar și de Valentin George Bibescu. http://florijianu.ddt.ro/index.php/istorie-trecute-vieti-de-personalitati/Christopher-Birdwood-Thompson ; Acestuia regina ar fi vrut să îi ofere responsabilitatea căilor ferate.
[16] Colonel Cristopher Birtwood Thomson, atașat militar al legației britanice de la București.
[17] Comandantul Misiunii Militare Italiene (pe atunci colonel), viitor general de brigadă și începând din 1918 al Legiunii Române din Italia. http://www.once.ro/sesiuni/sesiune_2007/1%20Legiunea.pdf
[18]10/23 ianuarie 1917 “Am plecat pe jos cu Ballif să ne uităm la depozitele de la gară. Acolo m-a întâmpinat bătrânul general Zaharia (general de intendență) și m-am uitat la toate, mi-au dat și câteva valuri minunate de lână, din care se vor putea face halate minunate pentru răniți, lucru care mi s-a cerut în multe spitale”.  Maria Regina României, Jurnal de război (1916-1917), Humanitas, București, 2011, p. 308.
[19] „Oricâte greșeli va fi comis regina Maria, înainte și după război, războiul rămâne pagina ei, pagină cu care se poate făli, pagină care se va așeza în istorie la loc de cinste. O găsim în tranșee printre combatanți în rândurile înaintate, o găsim în spitale și în toate posturile sanitare printre răniți și bolnavi. O găsim de față la toate adunările care încercau să facă puțin bine. Nu a cunoscut frica de gloanțe și de bombe, cum nu a cunoscut teama și scârba de molimă sau nerăbdarea față de eforturile așa de des inutile, provocate de dorința ei de mai bine. Regina Maria și-a îndeplinit datoria pe toate fronturile activităților sale, dar mai presus de toate pe acela al încurajării și ridicării moralului acelora care o înconjurau și care au trebuit să decidă, în cele mai tragice momente, soarta țării și a poporului său. Se poate afirma că, în răstimpul pribegiei noastre în Moldova, regina Maria a întrupat aspirațiile cele mai înalte ale conștiinței românești. Prin modul cum a influențat în 1916 intrarea României în război și din nou în 1918, când aproape numai datorită ei, regele Ferdinand nu a ratificat dezastruoasa pace de la București, regina s-a așezat ca ctitoriță a României întregite și ca una din cele mai mari figuri ale istoriei noastre naționale.” Constantin Argetoianu, Pentru cei de mâine: Amintiri din vremea celor de ieri. Vol. 3, partea V, Editura Humanitas, București, 1992, p. 109.
[20] Ibidem, p. 278.
[21] Gh. Clapa, Bârlădenii în războiul pentru întregirea neamului, în Bârladul odinioară și astăzi, vol. I, Bucureşti, 1980.  pg. 134-135.
[22] Nicolaie Balotesu, Carmen Zgăvărdici, Istoria aviației române, Editura Științifică și Enciclopedică, București, 1984, p. 100.
[23] Irina – Mihaela Nedelcu, Scurt istoric, în “Observatorul Militar” din nr. 7 din 25 februarie – 3 martie 2015, p. 9; https://harlau625.wordpress.com/2015/02/25/file-de-istorie-harlaul-in-primul-razboi-mondial-i/
[24] G. G. Ursu, Grădina publică a Bârladului şi scriitorii, în Bârladul odinioară și astăzi, vol. I, Bârlad, 1980, p. 52; Gh. Vasiliu, Bârladul de altădată, (album), Editura Sherpa, Târgu-Mureş, 2000, p. 26. Vezi şi Mirela Proca, Marcel Proca, Viața cotidiană în Bârladul secolului al XIX-lea și prima jumătate a secolului al XX-lea, Editura Sfera, Bârlad, 2011, pg. 86-87.  
[25] Ibidem.
[26] Ibidem.
[27] Ibidem.
[28] Revista “Manuscriptum”, vol. 14, 1983, pg. 93; https://books.google.ro/books?id=pNFAAQAAIAAJ
[29] În vara anului 1917 (a participat și la luptele de la Mărășeșt - unde a scris poezia Deasupra târgului Bârlad) îl găsim la Bârlad ca preot al garnizoanei. Acolo, zi de zi, alerga de la o unitate la alta pentru a da soldaţilor muribunzi ultima mângâiere, îngrijirea creştină, îngrijirea morală, deoarece, prinşi sub miasmele războiului, prinseseră să moară ca muştele de una dintre cele mai groaznice epidemii – tifosul exantematic. Blândul preot şi poet nu ţinea seamă de pericolul mare pe care-l prezenta acest flagel care secera zilnic zeci şi sute de vieţi tinere. Nu se afla nici un remediu pentru teribila molimă care decima nu numai soldaţii, ci şi populaţia satelor de pe câmpia Bârladului. Preotul Mateevici, mai întâi de toate om al conştiinţei şi al datoriei, nu se odihnea nici zi, nici noapte, alergând pe roibul său de la un sat la altul, de la un cantonament la altul, într-o activitate febrilă......” https://www.facebook.com/groups/378027922359280/, grăbindu-se să ajungă la Bârlad, unde era preot al garnizoanei. Acolo, zi de zi, alerga de la o unitate la alta pentru a da soldaţilor muribunzi ultima mângâiere, îngrijirea creştină, îngrijirea morală, deoarece, prinşi sub miasmele războiului, prinseseră să moară ca muştele de una dintre cele mai groaznice epidemii – tifosul exantematic. Blândul preot şi poet nu ţinea seamă de pericolul mare pe care-l prezenta acest flagel care secera zilnic zeci şi sute de vieţi tinere. Nu se afla nici un remediu pentru teribila molimă care decima nu numai soldaţii, ci şi populaţia satelor de pe câmpia Bârladului. Preotul Mateevici, mai întâi de toate om al conştiinţei şi al datoriei, nu se odihnea nici zi, nici noapte, alergând pe roibul său de la un sat la altul, de la un cantonament la altul, într-o activitate febrilă, prevestitoare parcă şi iată că nenorocirea care îl pândea dintr-un colţ de noapte îl muşcă pe furiş... Infuză germenele morţii blândului preot, poetul care cu vreo două luni în urmă repurtase la Chişinău triumful unui congres întreg pentru admirabila poezie Limba noastră, scrisă la 7 iunie 1917 şi citită congresului la 8 iunie 1917... Şi nici nu s-a încheiat luna august şi, de unde era tânăr şi plin de vigoare, iată-l acum pornit, bolnav de tifos exantematic, de la Bârlad la Chişinău... În gară îl aşteptau cei doi prieteni medici, doctorii Vasile Leahu şi Ceapă, care aduseseră cu ei şi pe profesorul universitar dr. Ion Mironescu. A fost în zadar toată îngrijirea medicală şi toată solicitudinea medicilor prietini. În câteva zile de la sosirea sa la Chişinău, nefericitul poet s-a stins (13/24 august 1917). Înainte de a trece dincolo de câmpiile frâmântate cu flori şi noroaie ale acestei vieţi, ceru să i se aducă de pe frontul de la Bârlad roibul – Pegasul său –, de la care şi-a luat rămas bun în unul dintre luminişurile delirului fatal...compensatoare pentru marea linişte care avea să coboare curând peste el.
A publicat: „Limba noastră”, considerată drept cea mai frumoasă poezie din literatura română închinată limbii. Deasemeni opera sa poetică, nu îndeajuns de vastă, datorită Degeaba oastea se ridică,
Și prinde toată România“.
Așa hârtie-a fost legată
De-un snop de pâine aruncată.
O, Doamne, unde-i ispășirea,
O, Doamne, unde-i mântuirea?
Străinii ne-au mâncat sudoarea,
Iar noi ne chinuim flămânzi.
Pământul, ce ne-a fost ca floarea,
Din colț în colț tu îl aprinzi.
Afurisirea cadă, Sfinte,
Judecătorule Parinte,
Pe cei ce țara ne-au vândut
Și robi năvalei ne-au facut.
Dar milă fie-ți de creștini,
Ce spicul din sudori îl crește,
De-un biet, nevinovat român,
Ce-și spune-amarul românește.
Vezi, Sfinte, țara-i țintirim,
Ne izbăvește de harsim,
Și pentru chinuri și sudori,
Și pentru bieții muncitori, —
O, Doamne, vie ispașirea,
O, Doamne, vie mântuirea.
la Marășești, iulie, 1917
Opera sa poetică în totalitate abia dacă adună patruzeci
şi trei de tiluri. Cu toate acestea Alexei Mateevici , „dacă ar fi trăit ar fi
fost un mare poet”. O spune G. Călinescu, în Istoria literaturii de la origini
până în prezent, cu multă simpatie, argumentat şi foarte convingător, de
altfel: „Alexei Mateevici, basarabean din Bugeac, mort ca preot militar în 1917
( luase parte la luptele de la Mărăşeşti) ar fi fost un poet mare dacă trăia.
Numai Eminescu a mai ştiut să scoată atâtea mireasmă din ritmurile poporane: „În
Bugeac la Căuşeni/ Dorm strămoşii moldoveni/ Numai pietre de mormânt/ Mai
păstrează al lor cuvânt./ Şi cum ieşi
între Zaim/ Vezi în deal un ţintirim,/ Ţintirimul jidovesc/ Doi copaci
îl străjuesc./ Mai încolo – un pârâu/ Prin pietriş coboară greu/ Săpături
destul de-adânci/ Înegresc la deal prin stânci./ Cine ştie ce-adăpost?/
Chişinău spun că a fost…/ Bitna seacă dă în şes,/ Şi se pierde-n stuhul des/ Şi
nu-i spune nimănui/ Ce-a mai fost pe-aici şi nu-i./ Ştim ceva de la strămoşi/
Despre morţii sângeroşi/ Despre Turci, despre Tătari,/ Despre banii lor cei
mari.” După G. Sion, Mateevici dădu o nouă serie de definţii ale limbii
române ( Limba noastră) cu imagini de mare poezie”. Universul poeziei lui Alexei
Mateevici este acelaşi, ca la Coşbuc şi Goga, vestitorii de partea transilvană a Marii Uniri, Eu cânt,Ţăranii, Ţara, Cântecul zorilor anunţau marele evinement, ce avea să-i adune pe toţi Românii („de la Nistru pân la Tisa”), întru aceeaşi patrie moştenită de
la strămoşii da
 
[30] http://www.curierul.forter.ro/06cult/02.htm
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu